Zelfs als kind wist ik al dat het erg nauw luistert tussen treintjes en rails. Dat je een trein mét rails in doos (cadeau) moet krijgen en niet apart. Want krijg je die wel apart dan ben je meer bezig met het op de rails zetten van de wagons dan dat je met plezier met je treintje aan het spelen bent.
treintje en rails in doos
Die wetenschap bezitten de inkopers van RandstadRail voertuigen blijkbaar niet. Die komen er pas later achter dat de voertuigen een ruimere bocht nodig hebben (Zoutmanstraat Laan van Meerdervoort lijn 17 en Lijn 3) dan haar smallere voorgangers.
Maar wat zij blijkbaar ook niet weten is dat de voertuigen aan twee kanten bestuurbaar zijn. Want wat lees ik in het ADHC? Dat het bochtenwerk van Lijn 2 “bij de keerlussen” irritant hoog gepiep in de omgeving oplevert, waardoor ‘keer op keer’ de onderstellen van de peperdure trams in reparatie moeten. Die keerlussen zijn voor RandstadRail voertuigen helemaal niet nodig omdat de besturing zowel aan de voor- als aan de achterkant van de voertuigen aanwezig is.
Dan kun je twee dingen doen, voor miljoenen de rails aanpassen of, zoals ik in de brievenrubriek van het AD ‘Uw mening’ het advies lees: de bestuurder zijn spullen laten oppakken en naar de achterkant van het voertuig laten lopen om van daaruit de tram de andere kant op te laten rijden.
Ik weet van mensen die bij de NS gewerkt hebben, dat velen bij de spoorwegen zijn gaan werken omdat ze als kind al een treintje hadden. Ik lag dan ook krom van het lachen bij het lezen van dit stuk.
LikeLike
Hij is leuk Roel, maar terug kun je ook wissels gebruiken naar net andere baanvak, toch? Waar het mij om gaat is dat pas achteraf geconstateerd wordt dat RandstadRail een ruimere diameter qua bocht nodig heeft en dan pas het omleiden van bestaande tramlijnen in beeld komt. En dan heb ik het nog niet over het onbenut laten van kopstaartbesturingen van de RandstadRail voertuigen en keerlussen.
LikeLike
Dat terug lopen naar de voorkant is wel leuk maar dan zit je wel op hetzelfde baanvak dat was in de modelbouw mogelijk door de schakelaar om te zetten maar op de Laan van Meerdervoort is zoiets een stuk lastiger:-))
LikeLike