Handjeklap Elandstraat krijgt staartje …

Omdat de bewoners rond de Elandstraat duidelijk hebben aangegeven niet van het bouwplan voor een studentencomplex gecharmeerd te zijn en de Welstandscommissie daar niet naar wil luisteren, heeft het Bewonerscollectief Prins Hendrikstraat e.o. nog wat leuke argumenten verzameld. Over het zo genaamd geen behoefte hebben aan parkeerplaatsen door studenten … Maar heeft de Gemeente zélf geen parkeernorm uitgevaardigd? Een kleine opheldering is wellicht op zijn plaats. Uiteraard is de brief aan onze wethouder van Betaald Parkeren (en Bomenkap) gezonden, Peter Smit.

Betreft; onterecht afgegeven parkeervergunningen Zeeheldenkwartier.

Geachte Hr. Smit,
Het parkeerprobleem in het Zeeheldenkwartier is nog steeds nijpend, en we willen dan ook dat, de als studentenwoningen gerealiseerde woonruimte in de wijk, niet (meer) in aanmerking komt voor een parkeervergunning.
De woonruimte is toentertijd grotendeels gerealiseerd met een ontheffing van de gemeentelijke parkeernorm, vanwege het argument dat studenten geen auto zouden hebben.
Het gaat dan ondermeer om panden aan de Laan van Meerdervoort, De Hugo de Grootstraat, Jacob van der Doesstraat/Piet Heinstraat, Van Speijkstraat en het Prins Hendrikplein
Het is dus alleszins redelijk om de parkeerdruk te verminderen in de wijk door die onterecht verleende vergunningen in te trekken en de betreffende huisnummers uit te sluiten in de administratie van parkeerbeheer.
En dat vanwege het feit dat er vanuit gegaan mag worden, dat er geen parkeerbehoefte aanwezig is. Daar ging de gemeente uiteindelijk ook vanuit bij het verstrekken van die (ver)bouwvergunningen
Daarnaast beschikken studenten over het algemeen over een OV jaarkaart en zal het niet meer hoeven te bekostigen van een auto het, over het algemeen, marginale besteedbare inkomen alleen maar ten goede komen.
In afwachting van uw berichten tekenen wij;

Bewonerscollectief Prins Hendrikstraat e.o.

4 reacties

  1. Ook op de Loosduinseweg heeft meneer Sardar een aantal panden.
    Daar heeft hij ook de parkeernorm al ontdoken voor zogenaamd 13 studenten appartementen.

    Nu heeft hij sinds 4 juli 2013 nog eens voor 9 appartementen een goedkeuring gekregen, welke niet voor studenten zijn aangevraagd en volgens de parkeernorm moeten voldoen aan: Appartementen <70m2 0,4 + 0,3 = 0,7 x 9 = 6,3 parkeerplaatsen en die zijn hier NIET over.

    We hebben er maar 13 voor al onze bewoners en dat is al veel te weinig.

    Wordt het niet eens tijd dat er een intern onderzoek komt bij de Gemeente met dit handje klap gedoe en wie zijn/haar zakken goed vult??????

    Like

  2. Studenten hebben wel een auto en als vriend of vriendin langs komt wippen, dan staan er dus twee auto’s.
    Op de manier waarop het gegaan is zijn, er dus op een wel heel sneaky wijze, woningen ge(ver)bouwd zonder die parkeernorm te handhaven van 0,2 (woning) en 0,3 (bezoekers).
    Dat is totaal 0,5 per woning en het gaat in die wijk al gauw om 100 wooneenheden.
    Dan heb je het over de mogelijkheid om 50 parkeervergunningen uit te geven, wat niet zou moeten kunnen, omdat bij realisatie van die complexen die parkeergelegenheid op eigen grond gerealiseerd had moeten worden.
    Als de gemeente hier niet corrigerend op gaat treden, dan is de weg vrij om schadeclaims in te dienen.
    Hoeveel initiatieven zijn er al de grond ingeboord door investeerders die hun plannen zagen struikelen, omdat die parkeernorm voor hen wel stringent gehandhaafd werd?
    De eigenaar van de Favoriet hebben ze wel 4 keer teruggefloten toe hij aan de Piet Heinstraat 69 een dergelijk complex wilde realiseren.
    Totdat die gefrustreerd de handdoek in de ring gooide.
    Nu staat er op die hoek van de Jacob van der Doesstraat/Piet Heinstraat zo’n studentencomplex waarvan de bewoners illegaal een parkeervergunning kunnen krijgen.
    En zo zijn er dus meer.
    Het is dan ook de vraag of de gemeente de juridische consequenties kan overzien, met waar ze mee bezig zijn (geweest).

    Like

    • Ik begrijp dat er gesjoemeld wordt. Dat kan niet.

      Ik vind dat studenten met een auto ook gewoon moeten kunnen parkeren, daar hebben zij net zoveel recht op als een ander. Over het algemeen beschikken ze over een ovjaarkaart, maar daarmee benadeel je dus direct ook de resterende niet-algemene groep.

      Misschien kunnen er diverse alternatieven ontwikkeld worden voor studenten met een auto die bijvoorbeeld forenzen richting den haag, bijvoorbeeld een aangepast idee op het transferiumparkeren, en dan met een weektarief. Ik ken verschillende studenten die hun auto louter gebruiken om op en neer te reizen naar hun studielocatie om in de weekenden naar hun thuisfront te gaan.

      Like

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.