Stadsgesprek 4 is Jo Coenen’s feestje …

Jo Coenen’s feestje, zo kan ik het Stadsgesprek Spuikwartier augustus 2015 rustig noemen. De vrolijkheid die de Limburgse architect uitstraalt en de manier waarop hij nonchalant met de meest gevoelige materie omgaat, verrassen mij behoorlijk.

Geen gemor maar zelfs voorzichtige applausjes maken het voor mij eerste Stadsgesprek over het Spuikwartier tot een ware belevenis. De meeste architectonische termen zijn voor mij onbekend en dat zal bij de doorsnee bezoeker hier in de lobby van het Spuitheater ook zo zijn. Tot het moment dat het publiek zich mag roeren (..), is het voor mij daarom gelaten aanhoren van de presentatie. Gespreksleider Ruben Maes doet het erg goed. Hier en daar een grap en een grol: “Ja, waarom is het gebouw eigenlijk niet blauw?” en iedereen uit laten praten voor zover er sprekers zijn.
IMG_2494-0
Geen gemor maar zelfs voorzichtige applausjes maken het voor mij eerste Stadsgesprek (nummer 4 alweer) over het Spuikwartier tot een ware belevenis

Maar al kijkend naar de vele plaatjes die voorbijkomen worden mij als tegenstander van de huidige afbraak toch ook enkele positieve punten duidelijk. De enorme spiegelwand van het Muziektheater heeft mij op het Spuiplein altijd aangekeken als een persoon met zonnebril die niet herkend wilde worden. Dat is straks met de nieuwe bebouwing verleden tijd. De Vuurkorf heeft namelijk zoveel ingangen dat wij niet eens van een hoofdingang kunnen spreken. Architecten en wethouder kijken elkaar zelfs vragend aan bij de vraag vanuit de zaal waar nu de voordeur zit. Zonder dat je er erg in hebt, loop je zo het nieuwe OCC gebouw binnen. Dus denkend aan een vuurkorf zal voor het grootste vuur ook genoeg trek moeten zijn: vuur in de betekenis van muziek, dans en andere schone kunsten. Dan zijn de vele openingen een must.

En het Spuiplein zelf, hoe staat het daarmee? Dat is toch echt kleiner volgens iemand in de zaal. Na uitleg blijkt dat het nieuwe Spuiplein straks groter is maar kleiner lijkt door de bomen die er komen te staan.
Kunnen die bomen niet verrijdbaar worden zodat de ruimte van een open plein beschikbaar blijft? Bomen op wieltjes, grapt Wijsmuller? Wie zal het zeggen, het moet allemaal nog worden ingevuld.

De hoogbouw en sloop er omheen blijven niet alleen voor mij een raadsel. Immers een hotel, een torenflat, nieuwbouw die pas kan beginnen als het theater staat. Iemand wil zelfs het Merkuur weg hebben vanwege, dat het niet staat!?!? Ook Coenen is meer van de ‘slopen die handel’, over het unieke Danstheater en ‘die trappen’. Maar ook de rechtse van de Justitie- en Biza-twin legt het loodje.

Over de grote leegte van het Spuiplein is de Limburger absoluut niet te spreken. Hij beseft blijkbaar niet dat juist die leegte in het centrum van onze stad haar bewoners zo aan het hart gaat. Waar puurheid van kunst kon worden uitgedragen aan elke inwoner en bezoeker van de stad. Kunst die niet altijd betaald hoeft te worden maar ter promotie van het vuur binnenin regelmatig op het plein buiten getoond moet kunnen worden. Daarvoor is ruimte nodig!

IMG_0730Niemand maar dan ook niemand weet waar het uiteindelijke ontwerp op uitkomt!?!

De gelijkenis met de afgebrande Twintowers zint een buurtbewoonster niet. Zij woont boven de lobby waar dit stadsgesprek plaats heeft en zij kijkt op het Spuiplein uit. Zij kan zich niet voorstellen dat als de Vuurkorf er straks staat zij niet aan 9/11 moet terugdenken. “Hoe komt het dat de gevel als twee druppels water op het afgebrande WTC lijkt? Heeft niemand in uw omgeving daarvan iets meegekregen?”
De verklaring van Coenen biedt mij een diepgaande blik in de spelonken van deze Limburgse architect. Niemand maar dan ook niemand weet waar het uiteindelijke ontwerp op uitkomt!?! Het is nu eenmaal zo! Dan volgt er iets met een gebouw in Eindhoven waar een Wybertje in voor komt, dat mijn verstand te boven gaat. Afijn laat het hem zelf maar even uitleggen.

En wat Ruben Maes nog even te berde brengt is zeker niet van ondergeschikt belang.
“Dat OCC is toch geen naam hè? Daar moet toch iets flitsends voor komen?”

Al met al is er sinds het Spuiforum mijns inziens niet veel veranderd, op het ontwerp van het nieuwe muziek- en danstheater na dan. Want alle ellende er omheen wordt in het Wijsmaker-tijdperk volledig afgeschermd met de Vuurkorf als brandend middelpunt.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s