Ik overdrijf niet want in de ADHC staat echt de volgende verontschuldiging van HTM te lezen:
Wie met de RandstadRail reist moet het komende halfjaar rekening houden met extra drukte in de voertuigen.
Volgens de HTM beginnen op 13 februari de werkzaamheden aan het Haagse Startstation Erasmuslijn die de aansluiting vormt op station Den Haag Centraal.
Hierdoor kan Metrolijn E niet verder rijden dan halte Laan van NOI. De werkzaamheden duren tot augustus. HTM zet in de spits extra voertuigen in.
Wat zeg ik je? Wij hebben een Metrolijn E op ons Haagse traject rijden. Maar hoe zit dat nu precies, wat voor soort voertuig dit betreft.
Metrolijn E (RandstadRail)
Metrolijn E (RandstadRail) is een lightrailverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Lightrail is een tussenvorm van tram, trein en metro en de voertuigen kunnen zowel op het treinspoor als op het metro- of tramnet rijden. Omdat de voertuigen licht zijn, trekken ze sneller op dan de zwaardere tram, trein of metro en de stops bij de haltes zijn korter. De reistijden per lightrail zijn ook korter dan per treinverbinding.
(Bron RET)
Dit zo lezende denk ik dat wij voortaan alleen nog maar Lightrailvoertuigen moeten aanschaffen. Ze zijn lichter, sneller en de reistijden zijn korter. Bovendien kunnen de voertuigen op meer soorten rails rijden. Misschien ook wel op de tramsporen die nú nog voor de zwaardere en bredere Avenio moeten worden vervangen!